Wat is JIRA?
Jira is in de eerste plaats projectbeheersoftware, maar het begon zijn leven in 2002 als een platform voor het volgen van problemen voor softwareontwikkelaars. Het wordt nu aangeboden in drie afzonderlijke pakketten:
Jira Core: het basisplatform voor Jira-projectbeheer.
Jira Software: Biedt alle functies van Jira Core, maar bevat ook extra Agile-functionaliteit.
Jira Servicedesk: Bedoeld voor IT-professionals of andere vormen van servicedesks. Deze beschrijving negeert Jira Service Desk omdat deze niet relevant is voor projectbeheer.
Waarvoor wordt Jira gebruikt?
Sinds de oprichting is Jira uitgegroeid en wordt nu gebruikt voor allerlei soorten projectmanagement.
Het platform maakt gebruik van vele soorten projectbeheervaardigheden, waaronder softwareontwikkeling, Agile-projectbeheer, bugtracking, scrumbeheer, contentbeheer, marketing, professioneel servicebeheer en nog veel meer.
Jira gebruiken voor kanban
Ik heb de afgelopen weken een kanban-kick gehad en Jira is een geweldige optie als je op zoek bent naar dit soort workflow-stijl.
Een poos geleden heeft het moederbedrijf van Jira, Atlassian, Trello overgenomen, een ander prominent tool voor kanban-projectmanagement. Dit leidde tot serieuze upgrades in de gebruikerservaring en gebruikersinterface van Jira, waaronder belangrijke verbeteringen in hun kanban-systeem.
Het opzetten van een kanbanbord in Jira is eenvoudig. Ofwel maakt u er een aan tijdens het initiële installatieproces, ofwel voegt u er een toe aan uw bestaande project.
Tijdens het eerste installatieproces wordt u gevraagd waarvoor u Jira wilt gebruiken, hoeveel ervaring u heeft met Jira en welk type managementstijl u wilt gebruiken.
Nadat u "kanban" hebt geselecteerd, wordt u door de Jira-zelfstudie geleid voor het maken van uw nieuwe workflow-bord.
Jira kanban-bordweergave heeft verschillende kolommen om de status van tickets te tonen.
De kanban-workflow van Jira is eenvoudig, maar uiterst gemakkelijk te leren en te gebruiken.
Als u er een maakt in uw bestaande project, hoeft u alleen maar op uw projectnaam in het linkermenu te klikken en 'bord maken' te selecteren.
Door deze managementstijl in Jira te gebruiken, krijg je een volledig beeld van het project waaraan je werkt, inclusief welke taken soepel verlopen in de workflow en welke het proces belemmeren.
Jira's kanban-workflow werkt ook op een drag-and-drop-systeem voor taken, waardoor het voor jou en je team gemakkelijker wordt om taken naar eigen inzicht te verplaatsen.
U kunt deze stijl gebruiken om marketinginspanningen te beheren, bugfixes in uw software bij te houden, softwareontwikkeling en allerlei andere projecten te volgen. Het is een eenvoudig, maar elegant proces dat teams van alle ervaringsniveaus zullen begrijpen.
Jira gebruiken voor scrum
Met Jira kun je ook scrumboards maken die je sprints en backlog bijhouden om projecten snel en efficiënt uit te voeren.
Als je project enorm is en veel stappen vereist, helpt het scrumbord van Jira je om de uitvoeringsfase te vereenvoudigen met kleinere sprints.
Om een scrumbord in Jira op te zetten, hoef je alleen maar 'scrum' te selecteren als managementstijl tijdens het eerste installatieproces of een nieuw scrumbord in je bestaande project te maken op dezelfde manier als bij het maken een nieuwe kanban-workflow.
Jira-scherm met een sprintachterstand van verschillende tickets met korte ticketbeschrijvingen in een rechter zijhek.
Ik heb een scrumbord gemaakt met dezelfde taken die ik heb gemaakt voor mijn kanbanweergave.
Je selecteert specifieke taken uit je backlog en plaatst deze in afzonderlijke korte sprints.
Jira zet je sprints ook op in mini-kanban-bordweergaven, zodat je je kunt concentreren op de taken die voorhanden zijn zonder de rommel van elke projecttaak in je zicht. Het beste deel is de efficiëntie waarmee u kunt schakelen tussen kanban-views en scrum-views.
Jira maakt het aanmaken van een scrumbord eenvoudig doordat je de stappen die je op je kanbanbord hebt gemaakt kunt overdragen. Met deze stappen kunt u aangeven waar deze taken zich in de "voortgang"-fase bevinden.
Jira gebruiken voor contentbeheer
Dit was mijn allereerste gebruik van Jira en het houdt in dit opzicht nog steeds stand. Jira heeft meerdere soorten gebruiksindelingen, waaronder contentbeheer, onder hun zakelijke sjablonen.
Jira maakt het eenvoudig om een contentmanagement-projectboard te maken.
Zodra je dit formaat hebt geselecteerd, maakt Jira een kanban-workflow waarin alles is gecentreerd wat je nodig hebt om content voor je bedrijf op te stellen, te bewerken en te publiceren.
U kunt de standaardstappen gebruiken die voor u zijn gemaakt of u kunt het proces bewerken door nieuwe stappen toe te voegen en te verwijderen om ervoor te zorgen dat al uw werk wordt bijgehouden.
Het beste van het gebruik van Jira voor contentbeheer is de mogelijkheid om te integreren met populaire publicatieplatforms zoals WordPress en Squarespace. Op deze manier hoeft u zich geen zorgen te maken over eventuele storingen bij het overbrengen van uw inhoud van het ene platform naar het andere terwijl u uw publicatieworkflow beheert.
Jira gebruiken voor softwareontwikkeling
Het volgen van problemen, is functionaliteit waar Jira echt tot zijn recht komt. Jira heeft enorme stappen gezet om zichzelf vorm te geven als Agile projectmanagementtool.
Het scrumproces is perfect voor softwareontwikkelaars. Als je (nog) niet bekend bent met het gebruik van Agile-methodologie of -tools, biedt Jira sjablonen die je helpen de kneepjes van dit proces te leren.
Nadat u uw ontwikkelingsproject heeft gemaakt, kunt u uw achterstand creëren, deze in sprints vormgeven en uw release plannen.
Jira-project-roadmap met verschillende geschatte tijdlijnen voor het project met individuele ticketbeschrijvingen in de rechter kolom.
De projectroadmap is perfect om uw plannen uit te stippelen en uw volgende stappen te communiceren met uw stakeholders.
Dit alles wordt bereikt door uw eigen ontwikkelprocessen voor functies te creëren, uw taken te koppelen in de roadmapweergave en zelfs te integreren met andere softwareontwikkelingstools om een naadloos proces te creëren.
Jira gebruiken voor het volgen van problemen
Eindelijk, Jira's bread and butter: Issue tracking is waar Jira voor is gemaakt, en het blinkt nog steeds uit als probleemtracker. Met Jira kun je nieuwe probleemtaken identificeren en maken, screenshots van softwareproblemen bijvoegen, prioriteit geven aan problemen voor voltooiing en ze volgen in je workflow.
Jira's probleem-volgscherm met velden om specifieke informatie over het probleem toe te voegen. Jira's probleem opsporing is bijna identiek aan alle andere formulieren voor het maken van taken in de software.
U kunt zelf uw workflow aanpassen om bugs te onderscheiden van andere soorten problemen of taken, zodat u verwarring tussen uw kwaliteitsborgingsteam en productontwikkelingsteams kunt voorkomen.
Als je probleem na probleem uitschakelt, zal Jira de juiste partijen op de hoogte stellen van eventuele werkbeoordelingen totdat de bug is verholpen en je gebruikers tevreden zijn met het eindresultaat.
Topfuncties voor alle Jira-gebruikers
Jira behandelt veel van de basisprincipes van projectbeheer die u van een mainstream-platform zou verwachten, maar er zijn een paar belangrijke functies die het onderscheiden van de rest.
Dit zijn de specifieke functies die ik heb gevonden die deze tool uniek maken wanneer deze naast andere platforms wordt geplaatst.
1. Projectstappenplan
Dit is een van de belangrijkste functies van Jira voor software- en productontwikkelingsteams. Met de project roadmap kunt u een duidelijke visie creëren van het product dat u aan het maken bent, inclusief een tijdschema, richting, lijst met te voltooien taken en zowel korte- als langetermijndoelen.
Deze roadmaps bieden ondersteuning voor:
Leidinggevenden die de hoofdlijnen van productontwikkeling willen presenteren aan de belanghebbenden van het project en doelen en meetwaarden voor hun teams willen bijhouden.
Ontwikkelteams die op zoek zijn naar een blauwdruk die het hele proces voor het voltooien van een project beschrijft.
Verkoopteams die nieuwe functies en voordelen willen promoten bij hun klantenbestand.
Deze roadmap fungeert als een werkverdelingsstructuur die uw team op elk moment in het project kan verwerken en op elk moment kan reorganiseren. Het is in wezen de ruggengraat van je projectmanagementplan in Jira.
2. Gedetailleerde rapportage
Jira biedt uitzonderlijke rapportagemogelijkheden die gedetailleerd, maar toch eenvoudig te begrijpen en te gebruiken zijn. Het standaard rapportagesysteem van Jira dekt alles wat je van een projectmanagementplatform mag verwachten, zoals:
- Gemaakte versus voltooide taken
- Werkbelasting van gebruikers
- Tijden voor het afronden van de taak
- Tijd sinds problemen
- Gemiddelde leeftijd van problemen
Jira-tracking omvat ook Agile-statistieken en -indelingen, zoals:
- Scrumbord volgen
- Controle kaarten
- Cumulatieve stroomdiagrammen
- Burndown-grafieken
- Sprintrapporten
Om nog maar te zwijgen over het feit dat als u op zoek bent naar extra rapportagemogelijkheden, de add-ons van Jira extra rapportagetools bevatten waarmee u kunt integreren.
3. Tijdregistratie
Het is belangrijk voor elke manager om de tijd te begrijpen die aan taken en problemen wordt besteed om vooruit te plannen voor toekomstige sprints in de levenscyclus van uw project. Jira biedt tijdregistratie die verschillende parameters en weergaven omvat, waaronder:
- Werkuren per dag
- Werkuren per week
- Tijdformaten: dagen, uren, weken, etc.
Daar houdt het niet op. Als de tijdregistratie van Jira niet diep genoeg gaat of je al een tijdregistratietoepassing van derden gebruikt, biedt de Atlassian Marketplace tal van integraties met meer geavanceerde tijdregistratieprogramma's.
4. Mobiele applicatie
Dit is een functie die volgens mij ernstig over het hoofd wordt gezien door allerlei soorten softwaregebruikers, maar de mobiele applicatie van Jira is buitengewoon nuttig voor projectmanagers die constant in beweging zijn en geen tijd hebben om uren achter een desktop door te brengen.
Met behulp van de mobiele app kunt u uw projecten en achterstanden beheren, uw taken of problemen maken en bewerken en meldingen ontvangen over projectupdates.
Bovendien is de mobiele Jira-app beschikbaar voor iOS- en Android-telefoons en -tablets, zodat je niets hoeft te missen, welk apparaat je ook gebruikt.
5. Applicatiebeveiliging
Pas in 2020 begon ik veel meer aandacht te besteden aan de beveiligingsfuncties van projectbeheertoepassingen. Dat jaar was tenslotte een broeinest voor cybercriminaliteit, met name de Solar Winds-hack, die niet alleen de Amerikaanse regering trof, maar ook een
Ik heb veel particuliere bedrijven blootgelegd die van hun diensten gebruik hebben gemaakt.
Hoewel uw bedrijf misschien geen staatsgeheimen heeft die een door Rusland gesponsorde aanval op uw activa en projectplannen waard zijn, is het toch erg belangrijk dat u uw bedrijf beschermt tegen ongeoorloofde toegang.
Daarom wil ik Jira onder de aandacht brengen als een fantastische optie voor diegenen die hun projectroadmaps willen beveiligen die verder gaan dan de standaardgebruikersnamen en wachtwoorden. Jira biedt meerdere beveiligingsfuncties, waaronder single sign-on-integraties met Okta en OneLogin, tweefactorauthenticatie, accountrechten en wachtwoordbeleid.
Door deze functies te gebruiken, kunt u bepalen wie toegang heeft tot wat, zodat u nooit met bedrijfseigen informatie achterblijft.
Meer informatie over Jira en andere tools voor projectbeheer
Nu je een beter begrip hebt van waar Jira voor wordt gebruikt en wat het je te bieden heeft, heb je een besluit genomen om deze projectmanagementtool uit te proberen, of je overweegt ergens anders te gaan kijken.
Als je echter nog steeds twijfelt over Jira, lees dan mijn recensie en ontdek meer over het gebruiksgemak, de prijzen en andere belangrijke details.
Als u na alles nog steeds niet overtuigd bent, hebben we tal van andere productrecensies op The Blueprint die u zullen helpen bij het nemen van deze belangrijke beslissing voor uw bedrijf of organisatie.